donderdag 18 maart 2010

laat mij maar lekker slapen...


Ja hoor, daar zijn ze dan. Als een groep kuddedieren wurmen ze zich door de deur heen. Te grote tassen, te grote jassen, petjes, bling-blingkettingen... De hele ramtamtam wordt opgehangen aan het fenomeen 'brugger.' Als versierde kerstbomen komen ze binnenwandelen. Alhoewel, een vredige kerstsfeer kan ik het niet noemen. Kinders stompen elkaar en proberen elkaar zelfs tussen deuren te pletten. Gelukkig biedt de, al dan niet te grote, tas enige bescherming.
Nog iets kenmerkends aan het brugger-zijn is dat alles 'te' is. Te grote tas mag dan wel een feit zijn, maar ook zelf vinden ze alles te saai, te stom, te typisch, te cool, waardoor het ineens niet meer cool is. Ach ja, alleen schrijfster Eveline Crone denkt te weten hoe het puberende brein werkt. Ze is zelf ooit puber geweest, wat de meesten van ons natuurlijk niet kunnen zeggen? Joost mag het weten. Enfin, ik heb wat zitten speuren over dat boek 'het puberende brein' en ik wenste dat die mevrouw Crone wat eerder was geweest met het boven tafel leggen van haar theorieën. Dan hadden m'n ouders me tenminste langer in mijn bed laten liggen, "want," zegt Crone. "Laat pubers uitslapen wanneer dat kan, want hun puberbrein heeft meer slaap nodig dan ze op schooldagen krijgen. Bijslapen in het weekend helpt echt." Oftewel; als puberzijnde op de zaterdagochtend een bijbaantje hebben is echt not-done! Ook het volgende is een citaat uit het boek van Crone: "Schakel over van straf op beloning omdat belonen aantoonbaar beter werkt dan straffen." Verdikkeme, daar is me toch een wereld aan vernieuwingen aan m'n neus voorbij gegaan. Al hadden m'n ouders dit geweten, dan hadden ze me ten minste wel mee naar Disneyland genomen. Of in ieder geval op z'n minst naar Walibi. Andere kant is dat ik misschien wel helemaal vetgemest geweest zou zijn met snoep, want zo lief was ik wel. Ach ja, wat is wijsheid. Crone vertelt ook dat puberen onontkoombaar is. Een hele geruststelling, al zeg ik het zelf.
Nu kan ik je stiekem wel even verklappen dat ik de bovengenoemde theorieën ook maar even van internet geplukt heb. Het zijn dan wel oprecht de citaten uit het boek van Eveline Crone, maar echt het boek lezen dat heb ik nog niet gedaan. Of ik dat nog ga doen? Ik denk het wel. Eventjes bestellen bij bol.com voor 17:00 besteld, morgen in huis.

2 opmerkingen:

  1. HA!

    Leuk dat je je verdiept in het puberbrein. Erzsi en ik vinden dat allebei ook een leuk boek. Trouwens dat over belonen en straffen? Dat geldt voor iedereen..de vraag is alleen, wat doe je dan als leerlingen 'ongewenst' gedrag tonen? Ik heb daar vorig jaar wat blogs aan besteed" http://suzanlutke.blogspot.com/2008/09/straf-of-beloning.html
    dag! Suzan Lutke (de andere hoofdvakdocent (-:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lees ik toch altijd graag je blog Nicole! Je hebt zo'n heerlijke manier van schrijven =).

    Ik heb inmiddels een hele leuk middenweg tussen straffen en belonen ontdekt. Toen ik een paar weken geleden nieuwe klas kreeg, stelde ik mezelf voor, en direct kreeg ik als reactie 'hoi!' naar m'n hoofd gesmeten. Als een soort automatisme riep ik ook maar 'hallo!', en toen werd er gelachen, maar direct erna was het ook stil =P. Bij mij werkt het dus altijd wel om humor te gebruiken, maar wel met een grens! Geen idee of je er wat aan hebt, maar ik moest het even zeggen als reactie op je blog =).

    Kus!

    BeantwoordenVerwijderen