Het is negen uur en vanuit achterin de klas kijk ik continu op m'n horloge. Nog dertig minuten, nog negentwintig, nog achtentwintig, nog.. Ik rommel wat in m'n tas. Kijk de vragen die ik gemaakt heb nog een keer door en check of ik mijn lesvoorbereiding nog weet. Nog 22 minuten, nog 21 minuten, nog... Ik sta op om te kijken of Jeroen al is gearriveerd. Muisstil loop ik de klas uit, wetende dat ik toch stiekem wel wat kinderen uit de concentratie gehaald heb.
Ik loop de gang door, de trap af. Alles is al behoorlijk vertrouwd voor me geworden. Bij de lerarenkamer aangekomen zie ik Jeroen al zitten. Duidelijk op z'n gemak zit ie als een echte meester aan de koffie. Met een frons zit ie mijn lesvoorbereiding door te lezen. Samen nemen we alles nog eventjes door. En dan is het zover...
"We gaan deze les een luisterles doen," hoor ik mezelf zeggen nadat ik de vragen behoorlijk onhandig had uitgedeeld. Tien kinderen bleken toch nog een blaadje te missen, dus dat werd voor mij weer een paar keer heen en weer lopen en uitzoeken welk blaadje ze nou misten.
"Goed, iedereen heeft nu echt drie blaadjes?" Vraag ik nog eventjes voor de zekerheid. Ik hoor niks, dus ik ga er maar vanuit..
"Zoals ik jullie al verteld heb gaan we een luisterles doen. Ik heb ontzettende stoere muziek meegenomen, dus dat moet wel een hartstikke leuke les worden." Ik sta zelf perplex van mijn overtuigende instructie, daar moeten de kinderen natuurlijk wel dolenthousiast van worden. Alleen jammer dat ik ondertussen aan mijn kleren sta te frunniken en mijn blaadjes glad sta te strijken.
Ik zie Jeroen al z'n eerste punt opschrijven: 'Nicole, wees zeker van je eigen les. Als je dat uitstraalt worden de kinderen enthousiast.'
Ik bespreek eerst de vragen om te kijken of alle kinderen ze begrijpen. Het woordje 'sfeer' moet even goed uitgelegd worden. Ik geef hen een voorbeeld: "Als er ruzie in de klas is, is de sfeer slecht. Als het gezellig is in de klas, is de sfeer goed." De kinderen mompelen instemmend. Ze begrijpen het.
Dan is het spannende moment aangebroken. De cd gaat aan en de kinderen mogen de vragen gaan maken. Stoere muziek van 'pirates of the caribbean' vult het lokaal. Velen vinden het mooi, maar weten het niet zo goed te benoemen. "Wat is dit nou eigenlijk?" Roept er een. "Klassieke muziek of..." Ze haalt haar schouders op. Ze weet eigenlijk helemaal niet zo goed hoe ze het anders zou kunnen noemen.
Ik denk eventjes na hoe ik het het beste kan uitleggen. "Dit is filmmuziek," vertel ik. "Het heeft een thema, iets herkenbaars in de muziek wat vaak terugkomt." Ik krab me even achter het hoofd. "Er zit heel veel emotie in en er kan heel veel veranderen in de muziek, omdat er ook heel veel kan veranderen in de film." Ik zie haar nadenken, eventjes haar wenkbrauwen fronsen, om zich vervolgens weer op haar vragen te storten.
Ik zet de cd uit en vraag de aandacht van de kinderen. Wonderbaarlijk zijn ze aardig snel stil.
"X, welke instrumenten heb je allemaal gehoord?" Vraag ik, de rest van de vingers negerend.
"Ik hoorde Violen en een gitaar." (ze hoefden maar twee instrumenten te noemen)
"Een gitaar?" Vraag ik verbaasd. " Ik heb geen gitaar gehoord, maar misschien zit ie er inderdaad in." Oeh, fout antwoord! Heel erg fout.. Ik zie Jeroen alweer schrijven... 'Als iemand een fout antwoord geeft moet je er niet omheen draaien. Zeg dat het fout is en leg uit waarom'
De andere vragen worden bijzonder goed beantwoord. Ze kunnen me heel goed uitleggen wat het tempo van de muziek is, wat voor veranderingen te horen zijn en wat de sfeer van de muziek is.
Dan komen we alweer uit bij de laatste vraag. Maar deze vraag heeft wel eventjes wat tijd nodig. Ze mogen een stripverhaal of een tekening maken bij wat ze horen in de muziek. Ik heb een bepaald nummer gekozen van de cd waarin een aantal duidelijke sfeerveranderingen in te horen zijn. Ik leg uit wat de bedoeling is en de kinderen gaan aan de slag. Ze laten hun fantasie de vrije loop en er komt heel veel interessants uit voort. Een aantal kinderen mogen voor de klas hun tekening laten zien en erover vertellen.
"Ik heb een bos getekend met een meisje erin. Ze is haar moeder kwijt," vertelt Meisje X.
"Heel goed," prijs ik haar. "En als je goed nadenkt over hoe de muziek ook alweer klinkt, denk je dan dat het meisje haar moeder weer teruggevonden heeft?" Oeeei, lastige vraag. Meisje X trekt wel een heel moeilijk gezicht. Ik besluit haar een handje te helpen: "De muziek gaat van verdrietig, naar vrolijk en dan naar weer verdrietig." Meisje X zucht: "Dan denk ik van niet. Tijdens dit nummer vindt ze haar moeder niet terug." Een voor een komen er nog een paar naar voren
"Ik heb maan en sterren getekend, want de muziek klonk heel donker. Alsof het nacht was."
"Ik heb een schip getekend, want deze muziek gaat over piraten."
"Ik heb spongebob met zijn familie getekend en de neef van spongebob die spookpiraat is."
"Ik heb een eenzame jongen getekend, want de muziek klinkt heel eenzaam en verdrietig."
Heerlijk gewoon die kinderfantasie!
Nog even een vraagje aan jullie. Het is een kort vraagje, maar het antwoord is moeilijk:
Hoe blijf je consequent?
donderdag 3 december 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hee Nicole!
BeantwoordenVerwijderenHet klinkt echt als een hele leuke les! Misschien leen ik hem nog een keertje van je!
Dat met het omheen draaien bij een fout antwoord heb ik ook een keer gehad, maar dan andersom. Iemand had een vraag meteen goed beantwoord en ja, dan zeg je dat het goed is, maar dan is meteen de spanning van de hele vraag weg. ;) Je kunt bij een fout antwoord misschien aan de rest van de klas vragen of ze het zelfde antwoorden hadden. Zo hoef je niet te zeggen dat het antwoord fout is, maar dat je ook nog andere meningen wilt horen. :)
En dan je andere vraag over hoe je consequent blijft, dat vind ik een hele lastige...Ik probeer altijd als de les begint mijn regels te herhalen voor de muziekles, maar het is denk ik toch een kwestie van op jezelf blijven letten tijdens de les. Al vind ik dat zelf nog steeds wel lastig, omdat je meer met je les en de kinderen bezig bent, dan met jezelf.
In ieder geval, succes nog met de laatste twee keer! :D
Heey Nicole!
BeantwoordenVerwijderenIk vond het heel leuk om je les te lezen, het klinkt super! =)
Even over jouw vraag: Ik heb hetzelfde probleem. Bijna elke week kom ik er met m'n mentor weer op terug, want ik laat me in mijn enthousiasme wel eens zo erg meeslepen met de leerlingen dat ik vergeet dat ik eigenlijk regels had. Wat voor mij toch wel helpt, is een lijstje maken van de regels waaraan ik me wil houden. Ik lees dit thuis vaak door, en in de les leg ik dat lijstje voor me neer om er af en toe nog even naar te kijken. Meestal werkt dit wel, omdat ik hierdoor vaker zeg dat de kinderen hun vinger op moeten steken als ze wat willen zeggen en dan luisteren ze toch wel naar me. Het blijft lastig, want je aandacht gaat helemaal uit naar de kinderen, en niet echt naar jezelf. Maar ik zou het toch een keer proberen!
Succes nog!
Liefs!
Ha Nicole!
BeantwoordenVerwijderenToen je vanmiddag zei dat je mijn blog gelezen had, heb ik die van jou ook maar even opgezocht. Wat schrijf je leuk zeg!
Geweldig om te lezen dat je lln. zo lekker gingen tekenen op de 'filmmuziek', heel leuk.
Goed weekend!
Hee Nicole!
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie op mijn blog, leuk!
Ik heb jouwe natuurlijk ook even gelezen, je schrijft leuk! En wat een super leuke les! Ik moet ook nog een luisterles geven, waar heb je hem vandaan? Of heb je hem zelf gemaakt? :D
Wat ik erover wilde zeggen is precies wat Marleen zei, vraag verder aan andere kinderen in de klas, of die het er mee eens zijn? Zo blijft er toch nog spanning, was het goed of hebben andere kinderen nog een beter antwoord? Je kan natuurlijk zeggen dat diegene het goed geprobeerd heeft maar dat het antwoord niet helemaal goed was en wie dus een ander antwoord had.
En over het consequent zijn, tja daar heb ik ook veel moeite mee!:P Ik denk dat het belangrijkste is om goede afspraken te maken met jezelf voordat je aan je les begint, en je daar aan proberen te houden (dus ook wat Esther zegt eigenlijk), bijv. op één lijn blijven. Ik gaf laatst een les, en toen liet ik de kinderen herfst geluiden verzinnen. Toen moesten ze die herfstgeluiden als intro van het lied maken. Ik had alle kinderen gewoon ingedeeld per geluid, maar toen begonnen kinderen erover dat ze hun eigen verzonnen geluid wilde maken, dus ik dacht oh ja dat is natuurlijk wel leuk! Toen liep het vervolgens volledig in de soep, want iedereen wilde opeens zijn verzonnen geluid en toen wist ik niet meer welk groepje wel geluid had, en welke er dus nog over bleef enz! haha! Als ik gewoon gebleven was bij de indeling die ik had gemaakt was er niets aan de hand geweest!
Gewoon een stom voorbeeldje, maar misschien is het nu duidelijker? Ik zou je aanraden van te voren regels/manieren van aanpak goed te bedenken, dan kan je ze in je les toepassen. Als je dat van tevoren bedacht hebt kun je consequenter zijn, want je weet precies wat je wilt/gaat doen.
Misschien heb je er wat aan! Succes nog!
xxxxxx
Hee Nicole, ik dacht laat ik ook de eerstejaars blogs eens bekijken. Heerlijke schrijfstijl heb je! Leuke les ook! Ik heb zelf ook een keer zoiets gedaan, maar dan zonder vragen. Dus gewoon: je hoort een muziekstuk en je mag tekenen wat je erbij vind passen. En daarna een heel ander muziekstuk met dezelfde opdracht. Aan het eind mochten ze dan kijken waar de verschillen in zaten.
BeantwoordenVerwijderenQua consequent zijn heeft Tinka denk ik een goed punt. Wanneer je zelf weet wat je wilt en hoe je dat wilt, is het daarna ("slechts") een kwestie van jezelf eraan houden. Ik heb er zelf ook vaak problemen mee, hoor. Dan waarschuw ik een leerling die niet goed meedoet, maar onderneem ik vervolgens geen maatregelen wanneer hij gewoon doorgaat met klieren.
Veel succes nog met de laatste weekjes!