zondag 29 november 2009

De les begint...

Ieder ander zou denken dat ie in een nachtmerrie terechtgekomen zou zijn. Kinderen vliegen door het lokaal en proberen zowaar een halve kring te maken. Met hels kabaal schuiven de tafels in het rond. Onruststoker X voert een heftige discussie met onruststoker Y. Met een mokkende afsluiting van 'je hoeft niet zo stoer te doen joh' nemen ze plaats in de kring. Onruststoker Y besluit ineens dat ie aan de andere kant van de kring moet gaan zitten. Hij heeft zijn stoel al opgetild en probeert zich er aan de andere kant tussen de wurmen. De andere kinderen protesteren luid. Ik besluit in te grijpen. Alweer veel te laat natuurlijk. " Y, waar ben je nou eigenlijk mee bezig? Waarom moet je nou weer helemaal aan de andere kant gaan zitten." "Anders klopt de kring niet," bromt hij stoer. Ik vertel hem eventjes dat ie gewoon op zijn oude plek moet gaan zitten en dat het niet de bedoeling is dat iedereen maar heen en weer gaat schuiven. "Anders zijn we morgen nog bezig," besluit ik. Onverstaanbare woorden fluisterend, die vast als liefkozingen voor mij waren bedoeld, pakt onruststoker Y zijn stoeltje weer op en probeert zich er weer aan de andere kant tussen te wurmen. En natuurlijk, de kinderen hadden het gat allang weer gedicht...
Ik leg uit dat we een sinterklaasrap gaan doen en dat we ook met instrumenten gaan werken. Deze zin alleen al zorgt alweer voor een explosie. De kinderen beginnen door elkaar te schreeuwen. Ze moeten kosten wat het kost hun mening door de klas roepen. Ik steek geduldig mijn hand in de lucht en probeer de boel te sussen. IJverig kind X doet me meteen na. "Goed zo X." zeg ik. Een paar kinderen volgen. "Goed zo Y. En goed zo Z."
Uiteindelijk is iedereen stil. Alleen onruststoker X zit nog omgedraaid op haar stoel. "X, zou jij je niet eventjes omdraaien?" zeg ik tegen haar rug. "hmhm...Pff pfff," zegt de rug van onruststoker X. "Wat zeg je?" Vraag ik vriendelijk. "Hmpflie." En onruststoker X draait zich om.
Mooi! Denk ik bij mezelf. Dan kunnen we nu beginnen. Maar ondertussen zijn we alweer tien minuten verder...



Zoals je leest kostte het nogal wat tijd voordat de kinderen braaf in de kring zaten. De les beginnen is en blijft voor mij een lastig punt, want als we eenmaal bezig zijn, doen de meesten wel gewoon goed mee. Mijn vraag aan jou: Hoe raak ik niet te veel tijd kwijt aan een kring maken, instructie geven, etc.

1 opmerking:

  1. Hee!

    Dat klinkt inderdaad als een lastig begin. Laat je echter niet ontmoedigen hoor!
    Misschien helpt het als je voor jezelf heel duidelijk op papier hebt wat je instructies zijn (helemaal voor het opstarten van je les), schrijf ze desnoods uit. Hou ze kort en bondig, dat helpt om de concentratie hoog te houden. Laat ook duidelijk weten wat je van de kinderen verwacht en grijp direct in als ze niet aan jou verwachting voldoen. Ik weet dat je een lastige klas hebt en daarom denk ik dat die helderheid en structuur hele belangrijke punten zijn.
    Hoop dat je er wat mee kan.


    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen